Home »

 

Forord – Tro Flytter Bjerge

 

Forord

Af Jeffrey D. Rediger, M.D., M.Div.

Denne bog er vigtig bog på grund af de emner, den berører. Hvad ligger bag spirituelle og fysiske healinger? Hvordan finder de sted? Hvad er sammenhængen mellem krop og sind? Hvad betyder troen i forhold til den fysiske krop og til sygdom eller sundhed? Eller placebo? Eller usynlige og spirituelle kræfter?

Vi lever i en tid, hvor vi oplever fordelene ved betydelige materielle og teknologiske fremskridt. Man kan sige, at den vestlige kulturs gave til resten af verden har været dets tydeliggørelse af universets fysiske love. På grund af det store arbejde, vi har udrettet, har vi varme hjem, computere, medicin og smartphones; og en materiel velstand som ikke tidligere er set.

Men man kan også sige, at vi på nogle måder er ligeså fattige som tidligere, i hvert fald fra en spirituel synsvinkel. Mennesker er stadig ensomme og fortvivlede, og selvom de sygdomme, vi lider af, er af en noget anderledes slags, viser undersøgelser, at vi ikke helt har gjort så store fremskridt i forhold til den mængde af energi og research, som vi har investeret. På nogle måder er vi mere syge end nogensinde før med flere og flere besøg hos lægen, som involverer medicin og teknologi, dog med forholdsvis dårlige resultater hvad sygelighed og dødsfald angår: depression, hjertesygdomme, cancer og kroniske sygdomme generelt.

Måske er der noget, vi ikke ser.

En mulighed er, at vi er nødt til at tage det næste skridt. Hvis det er sandt, at vi er både fysiske og spirituelle væsener, så har vi måske brug for et sundheds- og healingsparadigme, som forstår hvad det betyder. Vi er en kultur, som tror på virkeligheden i den fysiske verden, på det vi kan se og røre. Men hvis vi også er spirituelle væsener, er vi måske også nødt til at forstå, hvad det egentlig betyder.

Nu hvor universets fysiske love er defineret, skulle vi måske tage det næste skridt og begynde at definere universets spirituelle love. Måske er det, som i tusinder af år er blevet kaldt mirakler i virkeligheden begivenheder, som er indtruffet i overensstemmelse med disse spirituelle love. Selv den fysiske verdens opførsel forekom mærkelig, indtil vi begyndte at forstå dets love.

Selvom Cash Peters og jeg sikkert kan fortabe os i ordkløveri eller have spændende diskussioner om små ting, f.eks., at det fra mit synspunkt som læge synes klart, at noget af det, som finder sted i og omkring Casaen kan forklares som trylletricks – men jeg er fascineret og grebet af, hvor godt han adresserer de større og mere betydningsfulde anliggender om hvorvidt og hvordan spirituelle begivenheder virkelig kan heale fysisk sygdom.

Jeg har også taget turen til Casa de Dom Inaçio men som skeptiker, og selvom der er meget jeg ikke forstår, er jeg overbevist om at steder og mennesker, ligesom dem, der er beskrevet i bogen her, rejser spørgsmål og problemstillinger, som vi må udforske nærmere. Denne research er kompliceret, men vi er så heldige, at vi lever i en tid hvor spirituelle begivenheder lettere kan undersøges uden at være underlagt en bestemt religions skabelon eller fortolkning. Af denne grund kan begivenhederne lettere undersøges for hvad de er, med deres ligheder og forskelle set på tværs af forskellige religioner.  Tidlige undersøgelser antyder, at der findes kræfter i psyken og i hjertet, som vi ikke har forstået i tilstrækkelig grad og at de er en mere primær og virkelig kraft end den verden, vi kan se og røre med vores sanser.

Der er meget, vi må lære at forstå. For eksempel, at det fra et spirituelt synspunkt ikke altid er meningen, at vi skal slippe af med sygdommen. Nogle gange er sygdommen opstået for at tjene et højere formål i vores liv. Nogle gange er formålet ikke helbredelse af sygdommen, men at finde nåde til at tillade lidelsens smelteovn for at kunne skille guld fra slagger, så at vi kan blive mere klar over, hvem vi egentlig er.

Cash rejser store spørgsmål i denne bog. Som psykiater oplever jeg hver dag mennesker som har store problemer med at forstå, hvordan deres falske overbevisninger om dem selv og verden, kan være årsag til deres lidelser. Det er lettere at se dette hos andre end hos os selv. Hvordan forstår en fisk, hvad ”våd” betyder? Hvis en patient tror, at hun er fuld af fejl og er en fiasko, så er det gennem denne linse, at hun ser verden. Det er svært for hende at begribe at det blot er en linse, hun har valgt at bruge og at det ikke er sandt. Men hvem vil tro det? De fleste af os er ikke engang klar over, hvad vores dybe, ubevidste overbevisninger er. Se bare på de mennesker, der tror på Gud og Guds kærlighed, men faktisk lever deres liv fulde af frygt eller kontrol og manglende tro på noget større end dem selv. De fleste af os kender ikke vores sande overbevisninger og da slet ikke, hvordan vi skal forandre på et dybere plan.

Cash kredser om noget som synes at være af afgørende betydning og som er livsforandrende: i modsætning til hvad mange religioner og populære lære tror – at der er noget fundamentalt galt med det menneskelige livs struktur, om det så handler om medfødt ondskab, mangler i barndommen eller neurokemiske defekter – så er det, som i sidste ende healer mennesker forbundet med oplevelse af deres medfødte værdighed og fuldstændige unikhed og godhed. Der bor en dyb perfektion i os alle, det som vi i gode stunder kender som Billedet af Gud og meningen med vores liv er at nå til det punkt, hvor vi oplever og kender os selv på den måde. Som Cash så fint siger det: Healing sker på det tidspunkt, hvor udvidet forventning møder højnet bevidsthed.

Jeg anbefaler på det varmeste denne bog og det videre arbejde med at undersøge disse anliggender. De er af kritisk betydning for vores tid og det er udfordringer, som vi må mande os op til at møde.

Jeffrey D. Redinger M.D.,
M.Div. is Medical Director McLean Hospital
South East Harvard Medical School